❤PESANAN DARI TUAN TANAH❤

❤Holla my readers n stalkers ..:)
❤Blog ini adalah blog peribadi yang mane kadang2 saya akan bercerita tentang life,
love dan ape yang saye rase saye nak kongsikan ngan korang sume . :)
❤Ahaa..bila masuk ke sini , sila jaga adab anda...:)
❤Korang boleh tinggalkan link korang kat shoutbox ..
❤Saya akan menjejaki jejak anda kembali..:)
❤Kalau rase blog ni menarik, boleh follow and i'll follow back...:)

BERTUNANG | Adat atau Adab?

Salam.
Hye all :)





Bila aku post pasal kawen , sume kengkawan tertanya tanya . "Eh, bila masa tunang? Dah tunang ke? ""Tak tunang eh terus kawen? " Aku hanya mampu tersenyum . :) 

Okey okey . Actually memang aku belom bertunang lagi . Tapi aku dah dirisik oleh family Mr Right bulan Julai tahun lepas . :) Kitorang memang ingat nak bertunang, tapi family kedua belah pihak suggest buat sekali ngan nikah . 


Kenapa ? Sebab ..

No. 1 : Lebih memudahkan . Yela , kami kan duk jauh jauh . Sorang timur , sorang selatan . Tambah pulak , tuntutan keje beliau yang sebegitu .(6bulan di laut ,3bulan cuti ). So, agak susah nak cari date yang sesuai . 

No. 2 : Orang kata bertunang nie , dugaannya maha hebat . Dan aku macam trauma pulak dengar orang bertunang bertahun tahun, lepas tu putus di tengah jalan . >_< . #mintak dijauhkan . 

No. 3 : Kalau nak bertunang , nak kena pilih date yang sesuai . Kang panjang pulak ceritanya . So, baik buat sekaligus . Benda baik , jangan ditangguh tangguh . :) . Bercinta lama lama pon, tak manis kan . :) Jadi, ada baiknya kami 'halalkan' ikatan kami nie . Tak gitu ? :p

No. 4 : Dapat saving untuk kehidupan selepas kawen . Sebab kehidupan lepas kawen nanti lebih banyak kena spent duit . betol tak ? :) so, bagi aku yang penting ijab dan kabul tu . 


Aku pernah terbaca ade satu artikel dalam satu blog nie yang mengatakan : 

"kalau nak bertunang tak perlu melalui keluarga pun tak apa. Bertunang adalah perjanjian antara lelaki dan perempuan yang berjanji akan berkahwin. Once lelaki dan perempuan berjanji untuk berkahwin, itu dah dikira bertunang. Segala majlis bla bla tu adalah sampingan je. Begitu gak dengan cincin. Tak perlu cincin bagai tu. Dan hantaran pertunangan lagi lah tak perlu nak banyak-banyak. Kalau nak gunakan sebagai 'hadiah', benda yang simple-simple pun dah cukup. "

Apa komen korang ? 

Tapak kaki : Hari hari merupakan hari ibu bagi aku . Angah sayang mak ! :) 

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA! :) KLIK BUTTON LIKE KALAU SUKE...:)

6 8689 biji gula-gula dari mereka :):

Faizatun Zahidah berkata...

tunang itu satu adat.. takyah la tunang2 ni kann.. terus saje nikah.. btw, tahniah yaaa... :)

NURSHAHIRA SAIDATUL HASNA berkata...

hai..sy pon x bertunang..kawen je teros..mmg pas kawen,byk sgt2 nak gune duit..so elokla kenduri wat sederhana jer..yg penting nikah:)..

i n n z c h u b b y berkata...

kalau macam tu, kak inn pun dah dikira bertunang jugak laa...

walaupun tak secara rasmi... hehe...

kay_are berkata...

depend gak kat famili kan? bese nye famili mesti nak tunang2 dulu.. mungkin nampak secure kot.. taktau r.. tapi aku, tunang pun taknak lame2.. banyak dugaan nanti kan..

Puan Surina Rashid berkata...

pernah buat entry pasal ni. betul tu. dia antara perjanjian dua pihak lelaki dan perempaun tuje.


pst dah nak kahwin ke? happy for youuuu. :)))

Cikra berkata...

buat mana yang perlu je :D point no 3 tu btl.ekeke